ANNAMARIA ZANELLA “TRA MATERIA E COLORE/ STARP MATERIĀLU UN KRĀSU”
Itālijas laikmetīgo rotu māksliniece ANNAMARIA ZANELLA
Itālijas Laikmetīgo rotu mākslinieces ANNAMARIJAS ZANELLAS izstādi
“TRA MATERIA E COLORE/ STARP MATERIĀLU UN KRĀSU”
varēja apskatīt Itālijas pilsētā Padujā, San Rocco Oratorijā.
Mākslinieces laikmetīgā rotu māksla un 16. gadsimta freskas, kas attaino San Rocco dzīvi, lieliski viens otru papildina.
Annemarija Zanella dzimusi Padujā, Itālijā, 1966. gadā, savu personīgo un māksliniecisko darbību uzsāka Selvatico Tēlotājmākslas institūtā Padujā 1987. gadā.
Ideja par juvieliermākslu radās kā nepieciešamība komunikācijai ar ārpasauli – manas rotas atspoguļo manas dzīves notikumus.
Es piefiksēju spilgtākos notikumus, līdzīgi kā fotogrāfi to dara. Manas emocijas, domas un piedzīvotais ir izkristalizējies manis radītajās rotās. Emocijas rodas no cilvēkiem, ko es satieku, no ceļojumiem, no ziņām, ko es izlasu avīzē, no grāmatām…viss transformējas manu mākslas darbu formās un krāsās.
Annamaria Zanella rotu pasaulē tiek dēvēta par dārgakmeni. Katrs darbs izstādē ir kā mākslinieces personīgā dzīves lapa, kurā mākslinieces radošums eksponējas izmantojot tādus materiālus, kā dzelzs, plastikāts, plastmasa, stikls, dedzināta koksne, dažādi pigmenti un oksīdi.
Rotās tiek izmantoti “dārgmetāli “un “dārgakmeņi”. Dzelzs, kas izskatās kā zelts, papīrs, kas izskatās kā lazurīts, alumīnijs, kas izskatās kā jūras sūklis, šķelti stikla gabaliņi, kuriem ir tāda pati gaisma un spožums kā dārgakmeņiem.
To ir grūti izskaidrot, kā manas rotas rodas, bet noteikti sublimācijā ar apkārtējo vidi – dažreiz…absolūtā tukšumā, dažreiz braucot pa lauku ceļu uz mājām, es pēkšņi pamanu Andrea Palladio (1508-1580) villu, vecas koka durvis ārpus laika, lietu nomazgātus un vējā apbružātus reklāmas plakātus, vai krāsainus augļu grozus Padujas tirgū, filmas, grāmatas. Bet katrs sākums vienmēr ir saistīts ar zīmējumu, skici vai teikumu uz baltas papīra lapas.
Mākslas darba idejas attīstība ir ilgs iekšējs process, kas reflektējas pēkšņi – pilnīgā klusumā, manas domas un sajūtas un viss kas ir manā galvā sastrukturizējas. Es skicēju, zīmēju, pierakstu un dažādām papīra lapiņām, kas dažkārt izskatās pēc haosa, bet no šīm domām rodas kolekcija.
Krāsas ir emocijas. Es nevaru iedomāties rotaslietas bez krāsām, bez emaljas, bez pigmenta. Metāla krāsa pati par sevi ir auksta, bet oksidēts dzelzs rada brīnišķīgu vienotību un krāsu kopumu. Es mīlu rūsas krāsu, bet zilo krāsu uzskatu par pārpasaulīgu. Zilo pigmentu ultramarīnu es sagatavoju pēc 14. gadsimta receptēm.. Ļoti smalki sasmalcinot porcelāna javā un tad pievienoju dabīgās saistvielas (olu dzeltenums, medus). Šī ir sava veida kombinēta alķīmija starp mūsdienu materiāliem (tērauda audums, titāns, dzelzs) un minerālu, kas atgādina debesu un jūras dziļumu.
Mākslinieces rotaslietas nevar pieskaitīt klasiskajai izrotāšanas teorijai – estētika, kas nav gludi nopulēts 2X2.
Dažas no rotām ir provokatīvas, dažas ir skaistas, dažas dod milzīgu enerģiju. To galvenais uzdevums nav izrotāt ķermeni – māksliniece aicina iedziļināties un veidot dialogu/ komunikāciju, gan valkātājam un rotai savstarpēji, gan valkātājam un skatītājam.
Annemaria Zanella absolvējusi “Istituto Statale d’Arte “Pietro Selvatico” metāla un juvelierizstrādājumu kadedrā. Mācījusies tēlniecību Fachhochschule für Gestaltung Pforzheimas Universitātē un skulptūru Venēcijas Mākslas akadēmijā.
Agita