- This event has passed.
ROTAS NAV TIKAI ROTAS. FINISĀŽA
March 5, 2020 - March 31, 2020
No 2020. gada 5. marta līdz 31. martam
Mākslas galerijā PUTTI
Starptautiska laikmetīgo un konceptuālo rotu izstāde
ROTAS NAV TIKAI ROTAS
FINISĀŽA
Ar izstādi ROTAS NAV TIKAI ROTAS mākslas galerija PUTTI svin savu 20 gadu jubileju un vienlaikus FINISĀŽU. Galerijā šajos gados tika sarīkotas daudzas laikmetīgo un konceptuālo rotu izstādes. Tādējādi paplašinot klasisko izpratni par rotu un vienlaikus izaicinot arī pašas rotas, to radītāju, nēsātāju un arī kolekcionāru radošuma robežas. Estētiski, intelektuāli un arī fiziski – uzskatāmi demonstrējot, ka priekšmetam, ko mēs dēvējam par rotu, nav uztveres rāmējuma. Vienīgais, ko par tādu var uzskatīt ir laiks.
Katrai darbībai, cilvēkam un notikumam ir savs laika nogrieznis. Galerijai tie ir 20 gadi. Visu šo laiku galerija ar pasauli ir sarunājusies rotu valodā. Rotas ir vizuālo un taktilo zīmju valoda – dažkārt pat kodolīgāka un trāpīgāka par vārdiem. Sava laika kodu un simbolu piesātināta, tādejādi paģērot tikpat virtuozu partneri (nēsātāju). Var teikt , ka šie gadi bija lieliski mācību gadi – gan pašai galerijai, gan galerijas apmeklētājiem un arī māksliniekiem. Līdzās estētiskajai – jau no pašiem galerijas pirmsākumiem vienlīdz būtiska bijusi arī intelektuālā latiņa.
Ar izstāžu palīdzību galerija vēlējusies radīt eksploziju cilvēku domāšanā par rotām, iedegt interesi pa rotu pasauli un atklāt šīs pasaules dziļumu. Varbūt pat mainīt līdzšinējo domāšanas rāmi par ROTU.
Simboliski – mākslas galerijas PUTTI noslēdzošā izstāde ROTAS NAV TIKAI ROTAS vienlaikus iemieso arī visas galerijas darbības esenci. Uzskatāmi apliecinot, ka rota ir kas vairāk kā dekorācija.
Māksla nevar mainīt pasauli. Taču māksla var mainīt veidu, kā mēs par to domājam. Un rotas savā ziņā ir šo domāšanas procesu stimulējošs faktors – tās veido īstas attiecības un aicina uz tikpat intensīvu līdzdalību.
Izstādē ROTAS NAV TIKAI ROTAS piedalās 16 mākslinieki – laikmetīgās rotas domātāji, radītāji no dažādām pasaules valstīm, kuri lielā mērā veido priekšstatu par mūsdienu rotu kā mediju un tā vēstījumu:
Ana Cardim (Portugāle), Annamaria Zanella (Itālija), Barbara Uderzo (Itālija), Clara Niubò (Spānija), Corrado De Meo (Itālija), Emmanuel Lacoste (Francija), Felieke van der Leest (Norvēģija), Gigi Mariani (Itālija), Maija Vītola (Latvija), Maria Rosa Franzin (Itālija), Nicolas Estrada (Spānija), Reka Lorincz (Ungārija), Renzo Pasquale (Itālija), Sara Barbanti (Itālija), Tanel Veenre (Igaunija), Valdis Brože (Latvija).
Izstādes scenogrāfija, ideja, koncepts: modes dizaineru tandēms “MAREUNROL’S” (Mārīte Mastiņa-Pēterkopa un Rolands Pēterkops). MAREUNROL’S darbojas dažādās mākslas jomās – veido modes kolekcijas, piedalās vīriešu modes nedēļās Parīzē, rada scenogrāfijas, modes instalācijas un modes īsfilmas, kā arī skatuves tērpus opera un baleta teātra izrādēm. Lasīt tālāk…
ANA CARDIM, Portugāle
Rotaslietas kalpo kā spogulis mūsu sociālajai mijiedarbībai. Rotas nēsāšana ir saistīta ar valkātāja apzinātu domu. Fakts, ka rota ir mākslas darbs, kurš nēsājams uz ķermeņa, ļauj vēstījumam būt mobilam un nolasāmam jebkurā vietā, laikā un sociālā kontekstā. Tā kalpo kā transports no privātās telpas uz sabiedrisko, veicot komunikatora lomu. Tādējādi rotas iegūst komunikatīvo vērtību, kļūstot par plašāku pārdomu ģeneratoru. Lasīt tālāk…
ANNAMARIA ZANELLA , Itālija
“To ir grūti izskaidrot, kā manas rotas rodas, bet noteikti sublimācijā ar apkārtējo vidi – dažreiz…absolūtā tukšumā, dažreiz braucot pa lauku ceļu uz mājām, es pēkšņi pamanu Andrea Palladio (1508-1580) villu, vecas koka durvis ārpus laika, lietu nomazgātus un vējā apbružātus reklāmas plakātus, vai krāsainus augļu grozus Padujas tirgū, filmas, grāmatas. Bet katrs sākums vienmēr ir saistīts ar zīmējumu, skici vai teikumu uz baltas papīra lapas.” Lasīt tālāk…
BARBAREA UDERZO, Itālija
Itāļu rotu māksliniece BARBAREA UDERZO savu radošo darbību dēvē kā līdzsvaru starp mākslu un dizainu.
“Mana darba mērķis ir radīt rotaslietas, kuras var valkāt. Ideju un intuīcijas vadīta, es veidoju rotas ar prasmēm un pieredzi, kuras iegūtas vairākus gadus strādājot juveliermākslas nozarē.“ Lasīt tālāk…
CLARA NIUBÒ, Spānija
“Aprakstīt sevi ir īsts izaicinājums. Tas ir tāpat kā sākt jaunu projektu, kā paņemt tukšu lapu pirms gleznošanas. Spert šo pirmo soli, ļaut sev iet uz priekšu, parādīt sevī labāko. Būt drosmīgai, pievienot krāsu, notraipīties, iesaistīt metālu, sajūtas, emocijas. Tā man patīk strādāt, ikdienas uzdevumus uztverot kā izaicinājumus.” Lasīt tālāk…
CORRADO DE MEO, Itālija
Savās rotaslietās es izvēlos projicēt izpratni par darba izpildes procesu, izkristalizējot matērijas pārveidošanās fāzes, kurās rotas tiek izgatavotas. Es vēlos izcelt tās fāzes, kurās atklājas harmonija un līdzsvars, kurās matērija pārvēršas noslēpumainā veidā, ievērojot visus fizikas likumus, kuri regulē pasaules uzbūvi un atrodas nepārtrauktā transformācijā. Lasīt tālāk…
EMMANUEL LACOSTE, Francija
Franču konceptuālo rotu mākslinieks EMMANUELS LAKOSTE nodarbojos ar dažāda veida mākslu: tēlniecību, instalāciju, performanci utt. Bet sākumā bija rota. “Kad es atklāju, cik konceptuāli bagāti ir šie niecīgie un dārgie objekti, tas manā dzīvē atvēra slēptās durvis, kas ved uz plašām radošajām ainavām”. Lasīt tālāk…
FELIEKE VAN DER LEEST, Norvēģija
„Kad es strādāju ar krāsām, es jūtos kā gleznotāja, kad es strādāju ar metālu, es jūtos kā konstruktore, un, kad strādāju ar rotaļlietām, es jūtos kā bērns,” tā par savu radošo procesu stāsta māksliniece. “Bieži manu rotu nēsātāji pastāsta par to, ko es pati nebūtu varējusi iedomāties par savām rotaslietām un to radītajām asociācijām”. Lasīt tālāk…
GIGI MARIANI, Itālija
“Itālis emociju ietvarā” tā varētu raksturot itāļu laikmetīgo rotu mākslinieku DŽIDŽI MARIANI no Modēnas Itālijas ziemeļos. Džidži reiz esot gleznojis. Švīkājumiem un griezumiem piesātinātajā reljefā faktūra esot bijis veids, kādā viņš reflektējis savas iekšējās pasaules procesus. Pēdējos gados daudz biežāk par emociju pārneses objektiem kļūst rotas, kuras atgādina skulpturālus tēlus. Lasīt tālāk…
MAIJA VĪTOLA – ZITMANE, Latvija
Jaunā latviešu laikmetīgo rotu māksliniece. “Rotu radīšana ir skaists, radošs un laikietilpīgs process – uzmanīgs darbs, emocijas, pārdomas un gandarījums ir pozitīvais rezultāts, es vēlos šo sajūtu nodot tālāk, tādejādi iedvesmojot citus cilvēkus. Saviem darbiem par iedvesmu izvēlos cilvēka dzīves ritējumu, tajā gūto pieredzi, pamatvērtības, kuras, slāni pa slānim uzklājot, rota kļūst par kaut ko vērtīgu un dārgu, veidojot katra cilvēka iekšējo kodolu – dvēseli.” Lasīt tālāk…
MARIA ROSA FRANZIN, Itālija
Pirms daudziem gadiem es redzēju interesantu izstādi par etrusku ikdienas dzīvi un “dvēseles mājām”. Mani ieinteresēja šīs mazās formas – piemēram, mazās mājas – kā vietas, kur bija ietverta cilvēku un viņu dzīves jēga. Tajā brīdī sapratu, ka ir īstais laiks pievērst uzmanību Case dell’Anima jeb DVĒSELES MĀJĀM.
“ Man patīk, ja man pie horizonta ir kāds projekts.” Lasīt tālāk…
NICOLAS ESTRADA, Spānija
Nikolas uzskata, ka rotaslieta nav pilnīga, nav pabeigta bez tāda būtiska komponenta kā nēsātājs. Bez kāda, kuram tā pieder, kurš ar to dzīvo, identificējas, kurš rotās iznes, izspēlē savu “es” epitetu.
Un pat ja tā ir kaklarota – brutāla pistole. Lasīt tālāk…
REKA LORINCZ, Ungārija
„Rotu dizains manā izpratnē ir šodienas pasaules interpretācija, sava veida komunikācija starp ārējo pasauli un manu iekšējo pasauli – padarot neredzamo redzamu. Ar savām rotām aplūkoju sarežģīto daudzveidību mūsu pasaulē. Emociju un pārdomu gūzmas strāvo caur mani ar dabas impulsiem, kurus es izpētu un pārvēršu objektos. Ar maniem objektiem es cenšos atainot atšķirību starp to, kas tiek parādīts un reālo pasauli – kas dažreiz izskatās valdzinoša, nepatiesa, pat bīstama.”Lasīt tālāk…
RENZO PASQUALE, Itālija
“Cilvēks, kurš nēsā rotu, pabeidz mākslas darba tapšanas procesu. Tieši šeit slēpjas patiesā nozīme. Mākslinieks rotu rada kā dzeju, kā dziesmu, bet persona, kura šo rotu valkā, dzied šo dziesmu kopā ar mākslinieku. Tā ir rotu mākslas maģija, kad radītais darbs atgādina dzejnieku dzeju.”
Rotu mākslinieka RENZO PASQUALE darbi attaino viņam tik raksturīgo minimālisma un poēzijas sintēzi. Lasīt tālāk…
SARA BARBANTI, Itālija
“Viss sākas ar materiāla izvēli un tā metamorfozi. Šīs kokogles nāk no manas ģimenes vīna dārza ar nosaukumu RESTERA. Manis radītā rotas ir stāsts par manu zemi un manu izcelsmi. Rotaslieta ir dzimusi koksnei pārvēršoties kokogles. Materiāla metamorfoze objektam piešķir vērtību, stāstot stāstu par formas maiņas potenciālu.” Lasīt tālāk…
TANEL VEENRE, Igaunija
TUMŠĀ ORHIDEJA ir īpaša rota no manas jaunās ziemas 2020. / 21. gada kolekcijas. Tomēr nolēmu to parādīt to ātrāk – PUTTI noslēguma izstādē. Bīstama, bet tajā pašā laikā trausla, maiga ilūzija, veidota no tumšiem materiāliem. Īsts, slīpēts onikss kombinēts ar mākslīgu oniksu, kā dzīvē, kur pāri, mūsu īstai personībai, klājas mākslīgs kultūras slānis.
TĀ RODAS SKAISTUMS. Lasīt tālāk…
VALDIS BROŽE, Latvija
“Strādājot ar rotām vienmēr gribējies atrast valodu, kas uzrunā. Ļoti lakonisku, bet daudzšķautņainu. Un bieži vien darbiem, kuri nostrādā kā vēlos, rada asociācijas, stāstus un skaidrojumus apkārtējos. Rotaslietas ir kā mazas makro pasaules, kuras nostrādā interesanti, dažādi, skatoties, kas tās nēsā un nēsājot jau rada ko jaunu.” Lasīt tālāk…
Izstādes iekārtojums:
PUTTI ART GALLERY’S ANNIVERSARY AND FINALE
db.lv par izstādi “ROTAS NAV TIKAI ROTAS.FINISĀŽA” (link)
artterritory.com par izstādi “ROTAS NAV TIKAI ROTAS. FINISĀŽA” (link)
benchpeg.com par izstādi “ROTAS NAV TIKAI ROTAS. FINISĀŽA” (link)