FELIEKE VAN DER LEEST, Norvēģija
Norvēģu laikmetīgo rotu māksliniece FELĪKE VAN DER LĒSTA (Felieke van der Leest)
ir dzimusi un uzaugusi Nīderlandē, bet kopš 2008. gada dzīvo Norvēģijas rietumos. Māksliniece rotkaļa diplomu ieguva 1996. gadā, absolvējot juvelierizstrādājumu nodaļu, Gerrit Rietveld akadēmijā Amsterdamā.
Strādā ar tādām autortehnikām kā adīšana, tamborēšana, pērļošana, izmantojot speciālu, ļoti smalku dziju un īpaši pielāgotas adatas un āķus. Savienojot dārgmetālus ar tekstilu un rotaļu dzīvniekiem, māksliniece rada asprātīgas, atraktīvas un krāsainas rotaslietas, kas izraisa smaidu un neatstāj vienaldzīgu nevienu skatītāju.
„Kad es strādāju ar krāsām, es jūtos kā gleznotāja, kad es strādāju ar metālu, es jūtos kā konstruktore, un, kad strādāju ar rotaļlietām, es jūtos kā bērns,” tā par savu radošo procesu stāsta māksliniece.
Plastmasas zivis, roņi, lāči, žirafes, ziloņi, gorillas, suņi, putni un citi zvēri dzīvo autores mākslas darbos. Rotaļlietas tiek pārģērbtas un ieģērbtas, izgrieztas un sašūtas, rotātas un izgreznotas. Transformējot gan vizuāli, gan konceptuāli, māksliniecei izdodas tās iesaistīt savā sirreālajā pasaulē, atklājot tiem jaunu dzīvi.
„Manuprāt, mani darbi drīzāk ir saucami par valkājamām skulptūrām, nevis rotaslietām,” domā māksliniece.
Neskatoties uz asprātīgo pieeju rotaslietu tapšanā, Felīke ar saviem darbiem skar arī tādus nopietnus, sociālus jautājumus kā dzīvnieku tiesības un dabas aizsardzība.
„Bieži manu rotu nēsātāji pastāsta par to, ko es pati nebūtu varējusi iedomāties par savām rotaslietām un to radītajām asociācijām,” skaidro Felīke.
http://www.feliekevanderleest.com/
Man tāpat kā daudziem māksliniekiem , ne īpaši partīk līdz galamizskaidrot savus darbus. Es vēlos, lai skatītājs katrā darbā saskata pats savu stāstu. Pastāstot savu stāstu līdz galam, es it kā ierobežoju skatītāja iztēli, redzēt savu stāstu. Tomēr kā skatītājam, man būtu inrteresanti, pat dažreiz nepieciešami, uzzināt mākslinieka stāstus par darbiem.
Visas pasakas sākas ar “ Reiz….” , gan Eiropā, gan Amerikā. “ MANI RIETUMI…” ir mana interpretācija par savvaļas rietumiem ar kovbojiem un indiāņiem Ziemeļamerikā.
Piespraude THE END iedvesmu guvusi no komiksa seriāla “LUCKY LUCK”. Tas ir par kovboju un viņa zirgu Jolly Joker. Komiksa veidotājs nav amerikānis, bet gan Beļģis.Tāpēc katras sērijas pēdējais kadrs ir Lucky Luck, kurš jāj pretī saulrietam un tad parādās uzrakasts holandiešu valodā “Einde” parastā The End vietā. Šis skats man ir dziļi iesēdies atmiņā un rosinājis veidot piespraudi THE END.
PRĒRIJAS PIONIERIS – Prērijas suņi ir grauzēji un tie dzīvo alās zem zemes. Virszemē tie vienmēr bailīgi, uzmanīgi. Skatās visapkārt, vai kaut kur nedraud briesmas. Mans veidotais prērijas suns nēsā ērgļa zelta knābi un brilles.Viņš lido izdomātā ierīcē, kas izskatās kā ērgļa ķetna, meklējot jaunas un nezināmas teritorijas. Nēsājot šo darbu kā rokassprādzi – roka jātur uz augšu, lai prērijas suns tāpat kā plēsīgais putns sēž jums uz rokas.
TRAKAIS ZIRGS – nosaukumam nav nekas kopīgs ar Lakota indiāņu cilts virsaiti Trako zirgu. Mans Trakais zirgs ir rotaļlietu zirdziņš, kuru spēlējoties esmu uzsēdinājusi otrādi uz koka jājamzirdziņa, lai tas izskatītos smieklīgi un divdomīgi.
Šinī darbā dzīvnieki nēsā maskas, kā to dara indiāņu ciltis savās ceremonijās. Masku formas iedvesmu gūtas no halovīnu grebto ķirbju sejām.
Šī ir dzīvnieku grupa, kura sanākusi sapulcē. Viņi nav visai priecīgi. Tie varētu būt AA (anonīmie alhoholiķi). Viņi sēž aplī uz melnbalta un zaļa paklāja, kas it kā attēlo azartspēļu ruletes riteni. Arī azartspēles izraisa atjkarību. Tā, ka tas varētu būt GA (Game addicted) grupa. Darba vidū ir sarkans aplis – uguns.