February 12, 2020

GIGI MARIANI, Itālija

“Itālis emociju ietvarā” tā varētu raksturot Itāļu laikmetīgo rotu mākslinieku DŽIDŽI MARIANI (Gigi Mariani) no Modēnas Itālijas ziemeļos. Džidži reiz esot gleznojis. Švīkājumiem un griezumiem piesātinātajā reljefā faktūra esot bijis veids, kādā viņš reflektējis savas iekšējās pasaules procesus.
Pēdējos gados daudz biežāk par emociju pārneses objektiem kļūst rotas, kuras atgādina skulpturālus tēlus.
“Manas rotas ir mazas skulptūras, kuras dzimušas manā iztēlē. Man ir svarīgi, lai šo skulptūru cilvēks var nēsāt ikdienā. Vēlos, lai tā vienmēr būtu līdzās. Tā varētu būtu novietota mājās kādā īpašā vietā. Lai tā būtu pieejama aplūkošanai, taču jebkurā brīdī cilvēks to atkal varētu izmantot kā valkājamu lietu”.

Mākslinieks strādā ar dārgmetāliem un izmanto antīkās un unikālās zeltkaļa tehnikas, piemēram, NIELLO (sudraba melnināšanas tehnika). Tādā veidā personalizējot savas rotas, lai tās varētu atšķirt no citu darbiem.
“Reti, kur Itālijā šī tehnika tiek izmantota, tāpēc es savā ziņā ļoti lepojos, ka uzturu šo tradīciju dzīvu. Ar šo metodi es panāku rotas melno, raupjo veidolu.”
Ar šo metodi tiek panākta spēcīgā, smagnējā, ogļu melnā faktūra, kas līdzīga miniatūras sastingušas lavas laukiem. Radīšanas procesā lava ar neaptveramu emocionālu spēku ir izlauzusies no vulkāniskās rīkles un sastingusi savā ceļā, lai iekaltu visu iespējamo sajūtu gradāciju. Rotu fascinējošākā puse ir apslēptie dārgmetāli. Ogles melnajā, rupjajā lavai līdzīgajā virsmā zelts un sudrabs uzplēsis rētas, vārījies un dažkārt pārgājis malām pāri. Rotās mākslinieks izmanto arī granulācijas metodi. Granulētā graudainā tehnika rotu mākslā ir ļoti sens apdares veids, kurā sīki zelta graudiņi vai bumbiņas tiek piestiprinātas virsmai katra atsevišķi ģeometriskā vai lineārā rakstā vai koncentrējot tās kopā, aizpildot apdares laukumu. Pirmo reizi šī tehnika tika izmantota 3. gs.p.m.ē. Rietumāzijā un Ēģiptē, vēlāk to pārņem antīkā Grieķija un savu virsotni tā sasniedz pateicoties etruskiem 7. un 6. gs.p.m.ē. Šo tehniku pārņēma Senās Romas mākslinieki un to mūsdienās turpina arī itāļu laikmetīgo rotu mākslinieki.
Asociāciju plūdums, daudznozīmīgums un vieta nebeidzamai interpretācijai… šāda ir pēcgarša, kas neizgaist ilgi pēc Gigi Mariani darbu apskatīšanās.

https://www.gigimariani.it/