Loading Pasākumi

« All Pasākumi

  • This event has passed.

ZIEMAS ELPA

November 8, 2015 - February 5, 2016

No 2015. gada 8. decembra līdz 2016. gada 5. februārim
Mākslas galerijā PUTTI

Starptautiska laikmetīgo rotu izstāde

ZIEMAS ELPA

Ziemas elpu jūt visi – tā sasalst un izrotā sudrabā visu, kas gadās tai ceļā. Aukstums saldē, taču tas liek meklēt siltumu vienam pie otra – siltās sarunās, satikšanās priekā un laikā, ko viens otram dāvājam. Mākslas galerija PUTTI piedāvā izstādi, kurā satikušies mākslinieki no dažādām pasaules valstīm, ar dažādām rotu radīšanas tehnikām un stiliem. Interesantu mijiedarbību radīs Latviešu un starptautisko mākslinieku stili, it īpaši mūsdienu laikmetīgajā mākslas pasaulē, kurā arvien tiek uzdoti jautājumi par kvalitātes un koncepta nozīmīgumu. Daudzi mākslinieki nespēj radīt, neuzdodot sev jautājumu “kādēļ es radu?”, savukārt citiem tas ir instinktīvs process – kad prāts atslēdzas, rokas sāk klausīt kaut kam augstākam. Tomēr ir viens ļoti spēcīgs elements, kas ir kopīgs visiem “Ziemas elpas” izvēlētajiem māksliniekiem. Daloties savā radīšanas procesā, viņi visi atklāj to, ka smeļas savu iedvesmu dabā. Dažam tā ir vienkārši klusa pastaiga gar mežu, citam tā ir apzināta vērošana vai mijiedarbība ar savvaļā atrastiem objektiem.
Izstādē ZIEMAS ELPA piedalās: Guntis Lauders (Latvija), Māris Auniņš (Latvija), Māris Šustiņš (Latvija), Valdis Brože (Latvija), Andris Lauders (Latvija), Gigi Mariani (Itālija), Reka Lorincz (Ungārija), Julia Maria Kunnap (Igaunija), Flora Vagi (Ungārija), Wu Ching Chih (Taivāna), Simeon Shomov (Bulgārija), Jack Cunningham (Anglija), Liisa Hashimoto (Japāna), Sarah Johnston (Austrālija), Darja Popolitova (Igaunija).

Andris Lauders (Latvija)

Mani darbi – funkcionālās rotas lietas ir darinātas no sudraba, izmantojot zelta papildinājumus. Šo darbu autortehnika paredz vispirms no zelta un sudraba plāksnēm izlikt ornamentu un tad no apakšas ar liesmu to karsēt. Tā kā zeltam ir augstāka kušanas temperatūra par sudrabu, tad, sudraba virsmai kļūstot mīkstai, zelta plāksnes tajā iesēžas un šādi ornaments tiek fiksēts. Mazākās rotas sākumā tiek veidotas vaskā un tad atlietas. Lielākās – darinātas no detaļām un salodētas kopā, atstājot tukšu vidu. Šādi tiek samazināts rotu smagums un tās kļūst lietojamas ikdienā. Mamuta kauls tiek slīpēts, izgrebts un iesēdināts rotaslietā, bet ar sudraba drāšu palīdzību tiek veidots papildus punktējums vai cits ornaments.
Manās rotās bieži var sastapties ar atsaucēm uz kultūras vēsturi, taču tieši Senās Ēģiptes rotu iespaids bieži ir dominējošs. Rotas tradicionāli ir stāstošas, bet rokraksts attīstās virzienā uz formas tīrību. Rotām pamatā tiek izmantotas lakoniskas, ģeometriskas formas.

Darja Popolitova (Igaunija)

Savā darbā es bieži uzdodu jautājumus par dzimumu izcelsmi. Dzimumu jautājums, manuprāt, ir relatīvs, tomēr katrā kultūrā šie priekšstati par dzimumiem ir dziļi iesakņojušies un nāk līdzi kultūras mantojumā. Eksistē skaidri mītiski priekšstati par vīrieša un sievietes izcelsmi. Mēs dzīvojam, laikā, kurā šie mīti var tikt pārveidoti.
Mana māksla pārveido veselumu, kurš iekļauj vīrieša un sievietes dualitāti. Es sev arvien uzdodu jautājumu: Kā radīt veselumu no jauna, izvairoties no vienkāršas materiālu savienošanas rotu radīšanas procesā? Tas kļuva iespējams, kopš es savā darbā sāku izmantot inovatīvas metodes un radīt neparastas materiālu kompozīcijas, iedvesmojoties no duālisma dekonstrukcijas, kas ir kā spogulis mūsdienu modernajai pasaulei.

Gigi Mariani (Itālija)

Maniem darbiem pamatā ir dizains un nepiespiestība. I cenšos spontāni iestrādāt savas ikdienas emocijas rotās. Tāpat kā gleznotājs izmanto savu audeklu, lai izpaustu emocijas, es izmantoju rotas. Katrs darba stāsta stāstu par dzīvi, mīlestību, identitāti un izzināšanu. Šis kontrasts starp ģeometrisko formu un materiāla tekstūru ļauj man radīt darbus, kas ir unikāli un skulpturāli – tajos oksidētais metāls ir tēlainais materiāls, ko uzklāj sudraba un zelta audeklam.

Guntis Lauders (Latvija)

Manos darbos nav nacionālās pēdas, mani darbi ir atvērti pasaulei. Simboliskie elementi netiek speciāli piemeklēti. Tie atnāk paši. Studiju laikā ļoti daudz gūti priekšstati par citām kultūrām. Daba mani iespaido visvairāk. Man ļoti patīk pļaut zāli. Vasaru pavadu laukos. Tur nestrādāju, bet bagāža, ko tur uzsūcu, ir milzīga. Tad tas iekšā samaisās, sajaucās un nāk ārā – rotās.

Jack Cunningham (Anglija)

Manos darbu tapšanā dominējoša ietekme ir ģimenes siltumam, piederības sajūtai, cilvēku saiknei vienam ar otru. Manā darbā svarīga loma ir atrastajiem priekšmetiem un  priekšmetu dažādībai, ar kuru palīdzību es komunicēju savas idejas un iekšējo pasauli. Caur personīgajiem asociācijas procesiem un cilvēka spējai vērot sevi no malas es savos darbos aizdomājos par dialogu starp radītāju un rotu, starp rotu un tās valkātāju, kā arī vērotāju, kas redz gan rotu, gan tās valkātāju no malas.

Liisa Hashimoto (Japāna)

Savu rotu radīšanai iedvesmu smeļos garās pastaigās, kurās dodos klejojumos pa parkiem, staigāju gar vecām ēkām, rūpnīcām. Bieži manu uzmanību piesaista lietas, ko pārklāj rūsa – darba rīki, rotaļlaukuma iekārtas, trepes – šie objekti man liek domāt par aizgājušo laiku. Pastaigās iedvesmojos arī no dabas – lapām, sēklām, pumpuriem, mazajām sūnām, kas aug upmalā. Man patīk organiskās formas dabā, tās ir tik dažādas, nav divu vienādu formu. Visbiežāk savas rotas veidoju no sudraba, vara un misiņa, visas rotas ir roku darbs. Man patīk veidot savus darbus tādus, lai tie liktu cilvēkiem pasmaidīt.

Māris Auniņš (Latvija)

Kas aiziet putekļos, kas skaidās, kas atkritumos, kamēr iegūstu vēlamo rezultātu. Tā rodas tie akmeņi, kas ir unikāli, jo otru tādu es pats diez vai spētu atkārtot. Ne vienmēr sākumā zinu, kāds būs rezultāts. Ja tur vēl ir kādi dievišķi ieslēgumi, tad tā ir ekselenta lieta, jo atklāj dabas būtību. Mans laiks ir mans laiks, kas patlaban, un varbūt pēc 500 gadiem tā skaitīsies etnogrāfija.

Māris Šustiņš (Latvija)

Sudrabs ir mans iecienītākais materiāls – tas ir lielisks! Sudrabs ir sudrabs – pirms tūkstoš gadiem un šodien. Kompozīcijā izmantoju arī zeltu, lai rotas kļūtu garšīgākas. Manās rotās nav precīzas ģeometriskas formas, taisnas līnijas, asi stūri. Manas rotas ir plastiskas, pietuvinātas dabai. Man patīk plaša darba amplitūda – no vissmalkākajām rotām līdz lielajām metāla formām.

Reka Lorincz (Ungārija)

Rotu dizains manā izpratnē ir šodienas pasaules interpretācija, sava veida komunikācija starp ārējo pasauli un manu iekšējo pasauli – padarot neredzamo redzamu. Ar savām rotām vizualizēju sarežģīto daudzveidību mūsu pasaulē. Emociju un pārdomu gūzmas strāvo caur mani ar dabas impulsiem, kurus es izpētu un pārvēršu rotās un objektos. Savos darbos es cenšos atainot atšķirību starp vizuālo un reālo pasauli – tā dažreiz izskatās valdzinoša, nepatiesa, pat bīstama.

Sarah Johnston (Austrālija)

Mans darbs iekļauj garīgumu, tehnoloģijas, dzīves sakritības, neeksistējošu laiku un telpu lielajā plašumā, kurā mēs varam radīt paši savu realitāti. Tumša vieta, kurā mīt neredzamais. Vieta, kurā sastopas strukturēta tehnoloģija, interneta nerealitāte, tiešsaistes un mūsdienu komunikāciju tehnoloģiju mezgls, sabrūkošs laiks un attālums. Tas viss apvienojas  ceļojumā ārpus laika un telpas. Manas rotas lietas komunicē esību, kas tiek atbrīvota no prāta ierobežojošajiem aspektiem, ļaujot uzplaukt iztēles realitātei, prom no limitējošām formām un ierobežojumiem. Manas rotas raksturo tehnoromantisms, stils kurā spēks un rāmums iekšēji savienojas cilvēkā un viņa saiknē ar ārējo pasauli.

Simeon Shomov (Bulgārija)

Manos darbos ir sastopami dažādi stāsti, kuri tiek transformēti simboliskos fragmentos un ainās.  Tās, ietvertas sudrabā, sastopamas pie ausu ļipiņas vai kaklarotas gala. Manos darbos ir pamanāma ļoti spēcīga ilustratīvā izteiksme. Mākslas darbi sakņojas dažādos stāstos. Daži no tiem ir mums visiem zināmi, citi ir izdomāti. Šīs simboliskās figūras rodas arī no pasakām un no vēlmes runāt caur dabu. Pārsvarā strādāju ar sudrabu. Izmantojot šī cēlā metāla elastību es veidoju rakstus un fraktūras, kas salodētas kopā sasildīs jebkura cilvēka sirdi. Mākslas darbiem tiek pabeigti ar matētu efektu vai pulēti, radot dziļumu un toni.

Valdis Brože (Latvija)

Es strādāju ar krāsām. Dažreiz salieku kopā diezgan riskantas krāsas. Kāpēc? Laikam tā klimata dēļ, tā pelēkuma dēļ. Krāsa piedod rotai dzīvesprieku. Es nemēdzu veidot vienādas lietas. Man patīk visu laiku izdomāt ko jaunu. Vienā kolekcijā var atkārtoties tikai daži elementi, detaļas. Ilgu laiku esmu pavadījis pie anatomijas grāmatām, lai izstudētu un saprastu cilvēka plaukstu un varētu izgatavot gredzenus, valkājumus uz diviem pirkstiem. Protams, mani iespaido tas, kas notiek ap mani, bet es pat nevaru nosaukt savu iemīļoto mākslinieku vārdus. Man patīk daudzas un ļoti atšķirīgas lietas.

Wu Ching Chih (Taivāna)

Studiju laikā, iepazīstot dažādu materiālu apstrādes tehnikas, mani visvairāk apbūra metālapstrāde. Pārsvarā visu manu darbu iedvesmas avots ir Taivānas krāšņā augu valsts dažādība un tās iemītnieki. Man patīk pārveidot šīs krāšņās, organiskās formas izmantojot unikālas, sarežģītas metāla struktūras un apvienot tās ar emaljas caurspīdīgumu. Svarīgs ir brīdis, kad, ieraugot rotas lietu, aizraujas elpa un rodas spēcīgas, paliekošas emocijas.

Latvijas Radio par izstādi “Ziemas elpa” (links)

diena.lv par izstādi “Ziemas elpa” (links)

conference.briti.eu par izstādi “Ziemas elpa” (links)

161agency.com par izstādi “Ziemas elpa” (links)

klimt02.net par izstādo “Ziemas elpa” (links)

 

Details

Start:
November 8, 2015
End:
February 5, 2016
Event Category: