ANA CARDIM, Portugāle
ANA CARDIM dzimusi Portugālē, trīs gadus pavadījusi Saragosā, četrus gadus Barselonā, sešus mēnešus Sanfrancisko, tad kādu laiku Berlīne un tagad atgriezusies Portugālē. Mīļākā tēma mākslā – konceptuālās rotas. Pasniedz performances ar dziedāšanas, dejošanas un dzejas elementiem.
Anas darbi satur spēcīgu sociālo vēstījumu. Lai arī Anas darbi skaitās juvelierizstrādājumi, tā ir tikai forma. Viņas misija nav padarīt cilvēka ķermeni skaistāku, bet gan izmantot to komunikācijā, sociālo problēmu aktualizēšanā.
“ Pirmkārt es esmu māksliniece, tikai tad juveliere. Es atbalstu hibrīdmākslu, kurā tiek izmantotas dažādas estētiskās teorijas, lai izpaustu radošo ideju. Bet ideja vienmēr ir pirmajā vietā.”
Rotaslietas kalpo kā spogulis mūsu sociālajai mijiedarbībai. Rotas nēsāšana ir saistīta ar valkātāja apzinātu domu. Fakts, ka rota ir mākslas darbs, kurš nēsājams uz ķermeņa, ļauj vēstījumam būt mobilam un nolasāmam jebkurā vietā, laikā un sociālā kontekstā. Tā kalpo kā transports no privātās telpas uz sabiedrisko, veicot komunikatora lomu. Tādējādi rotas iegūst komunikatīvo vērtību, kļūstot par plašāku pārdomu ģeneratoru.
Piespraude – Atkritumu tvertne (GARBAGE PIN ), kurā cēlmetāls sudrabs satiekas ar lēto, videi ļoti nedraudzīgo plastmasu. Atkritumu tvertne pārtapusi piespraudē, kura vienlaicīgi izrotā, sarunājas un izaicina.
” Iedvesmu radīt Garbage Pin pasmēlos no atkrituma tvertnēm Barselonas metro stacijās. Tās ir neierasti caurspīdīgas, lai novērstu terorisma draudus. Mani ieinteresēja jaunais koncepts – iespēja apskatīt to, kas ir izmests, kamēr ierastie melnie atkrituma maisi to slēpj. Tā atkritumu ideja šķērsoja man tuvo rotu lauciņu un radās GARBIGE PIN.”
Kas gan atkritumiem kopīgs ar mākslu? Abos gadījumos ir vērtēšana, novērtēšana un izvērtēšana.
Anas personīgais worth & waste:
“ Cilvēku attiecības un māksla ir dimanti manā dzīvē, bet ambīciju dēļ nederīgi izšķiests laiks – īsti atkritumi”
Humors ir viens no augstākajiem domāšanas veidiem pasaulē. Ana savos darbos izmanto ne tikai humoru bet arī ironiju. Vienā no darbiem piespraude CLEAN MY MIND māksliniece izmanto aktīvu auditorijas darbību. Performance notika Barselonā, Lisabonā un Berlīnē. Tās laikā pilsētas tika pārvērstas par skatuvi, uz kuras iedzīvotāji varēja darboties kā aktieri. Katrs dalībnieks tika aicināts rakstīt problēmas, kas viņu visvairāk nomāc. Rakstīt tās varēja uz balta papīra, kas bija ievietots rotā – piespraudē, kura imitē tualetes papīra rulli. Tad šo sarakstīto papīru noplēš, sagumza un izmet improvizētā tualetē. Šeit Anas humors ir nonācis līdz korozijas robežai.
Rotu kolekcijas NUDE koncepcijas iedvesmu Ana guvusi no sievietes dzīves – viņas rakstura un mākslas atšķirību saskaņošanas. NUDE rotās asimetriskais ģeometrisms harmonizē taisnas līnijas ar izliektām, savienojot tās ar pārejām. Rotas izceļ valkātājas ādu, padarot to par izstrādājuma dizaina elementu . Katrai rotai ir dalīta konfigurācija, ko savieno krustojuma elementi. Katra rota veido dialogu ar tās sievietes ķermeni, kura šo rotu nēsā, piešķirot rotai it kā simbolisku dinamiku, padarot to par personības aģentu viņas identitātes atklāšanā. Atkarībā no izvēlētā modeļa vai apdares, NUDE laikmetīgās rotas ir reizē drosmīgas, diskrētas un izsmalcinātas un piedod jaunas formas sievišķībai.